Andre blogs vi følger

torsdag den 17. oktober 2013

Opskrift på lækre boller!

Nu har jeg bagt disse boller et par gange, og de er top lækre! De er luftige og smager virkelig godt, og så er de ret sunde!
Og nu hvor det er efterårsferie, kunne man jo godt lave en god omgang boller, for hvad er bedre end en nybagt bolle med tandsmør?

Jeg har lavet dobbelt portion denne gang, det fik jeg 17 store boller ud af, så i kan selv vurdere hvor meget der skal ganges op eller ned:)

Opskriften er: 

30 g. Gær
10 dl. Lunken vand
4 spsk. Olivenolie
2 spsk. Salt
4 spsk honning
400 g. Groft durum eller speltmel
700 g. Hvedemel
100 g. Grovvalset havregryn

Olie til pensling.


Rør gæren ud i det lunkne vand, og tilsæt salt, honning og olie.
Bland hvedemel, spelt/durum mel, havregryn og kom det i den våde masse. Rør godt rundt, og stil det til hævning et lunt sted. Det skal hæve i 2 timer.

"Form" bollerne med to skeer og klask det på en bageplade. Pensl med lidt olivenolie og drys til havregryn over. 
Lad dem efterhæve i 10 min.

Bag dem så ved 200 grader i 20-30 min.

Og vupti, så er der godt brød!:)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar