Andre blogs vi følger

fredag den 22. november 2013

Beton bogstaver

Julen nærmer sig og det betyder jo at man skal til at spendere mange penge på julegaver, men!
Hvad med at lave gaverne selv? Det kan gøres billigt og stadig være moderne og flot.
Vi vil løbende komme med bud på billige gør-det-selv julegave idéer indtil jul.

Jeg starter..
Jeg har tidligere lagt nogle beton lysestager op, det kunne være en mulighed, men denne gang er det bogstaver.
Bogstaver er meget moderne og det er super fint at have bogstaver og tal i hjemmet, både på børneværelset og i køkkenet:)
Samtidig med at det er moderne og findes i et hav af forskellige materialer og farver, så er det også meget personligt.
Lav forbogstavet på modtagerens navn, eller deres lykketal.

Jeg er sikker på at denne gave ville falde i god jord hos de fleste kvinder:)

Faktisk er det ok let og ligetil at gå i krig med.

Du skal bruge:

Hårdt pap (flyttekassepap fx)
God stor saks
Gaffatape
Saks der må blive klistret
Betonblanding
Vand


Du kan konstruere dine egne bogstaver ret let.
Du starter med at tegne dit bogstav i den str. du ønsker.
Mine er 15 cm lange og 2,5 cm bredde og 3 cm høje.

Når du har målt og tegnet dit bogstav op, så skal du til at regne siderne ud og tegne dem.
Bogstavet skal jo være 3 dimensionalt dog uden "tag".

Her er en lille vejledning til brug, måske er den lidt utydelig, men jeg håber du får noget ud af det:)


 Her måler du siderne på L'et de indvendige og udvendige samt enderne linjer. Altså der hvor pilene er:)
Tegn en streg med dit første mål.

 Tegn en vinkelret linje på den første linje du lavede.
Her skal du måle hvor høj du ønsker dit bogstav.
Jeg har valgt 3 cm til mine, så hvis du ønsker 3 cm så laver du en vinkelret streg på 3 cm.
Lav nu en vinkelret på 2. linje du lavede, nemlig højden, og tegn rektanglen færdig.
Husk blot at ALLE linjer skal være vinkelrette.


Her ser du en oversigt over alle de sider du har brug for til et L.

Lav efter dine egne mål, da disse er lavet i paint og er derfor ikke målt:)



Jeg håber det hjalp lidt.


Når du så har tegnet alle de streger du skal have, så klistrer du papiret ovenpå dit pap, så du kan se hvor du klipper. En god idé er at kopiere dine ark med bogstaver, så du ikke skal konstruerer nye hver gang.

Klip så dig bogstav ud og dine sider.

Nu skal du have fat i vores alles gode ven gaffatapen.
Tape alle siderne på dit bogstav, så der ikke er sprækker eller huller cementen kan rende ud ad.

Nu skal du blande din cement, og du kan købe noget der kun skal blandes med vand i jem og fix.
Blandingen skal være ok flydende.
Hæld så blandingen i dit bogstav og lad det størkne natten over eller et par dage.

et døgn efter kan du forsigtigt tage formen af massen, som stadig ikke er størknet 100%
Hvis du kan, vil jeg råde dig til at vente et par døgn:)

Lad det tørrer så det er 100% tørt.

Lad det ikke tørre et sted med for meget varme, så revner det bare.


 
 
God fornøjelse, og hvis alt dette bare var noget volapyk, så giv lyd, så vil jeg prøve at hjælpe:)



- Kristina


Ingen kommentarer:

Send en kommentar